1. Inledning
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar de tjänster som tillhandahålls av Ideal Design Webbyrå (”Webbyrån”), med organisationsnummer 19810909-0293, till våra kunder (”Kunden”). Genom att anlita Webbyrån godkänner Kunden dessa Villkor.
2. Tjänster
Webbyrån erbjuder en mängd olika tjänster inom webbutveckling, design, digital marknadsföring, webbsupport, grafisk design och andra relaterade områden. Tjänsternas omfattning och specifikationer fastställs i separata avtal eller offertdokument som godkänns av båda parter.
3. Avtalets ingående och giltighet
3.1 Ett avtal mellan Webbyrån och Kunden anses ingånget när båda parter har undertecknat en skriftlig överenskommelse eller när Kunden på annat sätt har godkänt ett erbjudande från Webbyrån.
3.2 Avtalet gäller från och med datum för avtalets ingående och under den period som anges i avtalet. Om ingen tidsperiod anges, gäller avtalet tills vidare med en uppsägningstid om 20 dagar.
4. Priser och betalning
4.1 Priser för tjänsterna fastställs i respektive avtal eller offertdokument. Alla priser anges exklusive mervärdesskatt (moms) om inte annat anges.
4.2 Fakturering sker enligt de villkor som anges i avtalet. Betalningsvillkor är 14 dagar från fakturadatum om inget annat avtalats.
4.3 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift.
5. Leverans och godkännande
5.1 Webbyrån ska leverera tjänsterna enligt den tidplan som anges i avtalet. Försenad leverans berättigar endast till kompensation om detta uttryckligen avtalats.
5.2 Kunden ska granska levererade tjänster och produkter inom tio (10) arbetsdagar från leveransdatum. Eventuella fel eller brister ska meddelas Webbyrån skriftligen inom denna period.
6. Ansvar och garantier
6.1 Webbyrån ansvarar för att tjänsterna utförs med rimlig omsorg och skicklighet.
6.2 Webbyrån garanterar att levererade tjänster och produkter vid leveranstidpunkten inte bryter mot tredje parts immateriella rättigheter.
6.3 Webbyrån ansvarar inte för indirekta skador, inklusive men inte begränsat till förlorad vinst eller dataförlust.
7. GDPR & personuppgiftsbiträdessavtal
7.1 Parterna ansvarar autonomt för efterlevnad av Dataskyddsförordningen (GDPR). Dokumentation ska kunna uppvisas på begäran av respektive part.
7.2 I de fall Webbyrån behandlar personuppgifter på uppdrag av Kunden ska Kunden ge Webbyrån skriftliga instruktioner i separat Personuppgiftsbiträdesavtal. I de fall Kunden inte tillhandahåller Webbyrån egna instruktioner, ska 7.3 räknas som gällande Personuppgiftsbiträdesavtal.
7.3
a) Webbyrån fungerar som Personuppgiftsbiträde (PUB) på uppdrag av Kunden som är Personuppgiftsansvarig (PUA). PUB behandlar namn, telefonnummer och email på uppdrag av PUA. Rättslig grund för behandling av dessa uppgifter är uppfyllande av avtal.
b) Webbyrån behandlar dessa personuppgifter endast i krypterad mailbox. Webbyrån ansvarar för att Personuppgifter inte vidarebefordras till obehörig eller tredje part eller annan tjänst som inte är en av Kunden i förväg anvisade platser.
c) Eventuella email med flera mottagare skickas med dolda mottagare/BCC. Webbyrån ansvarar för att radering i både in- och utkorg görs så snart en beställning eller supportfråga kan anses vara klar. För historisk data ansvarar Kunden.
d) I de fall en registrerad har frågor som rör dataskyddsförordningen hänvisas i första hand till PUA Integritetspolicy.
e) Webbyrån är PUB för PUA tills dess att detta avtal upphör att gälla. När avtalet upphör att gälla ska PUB föra över alla personuppgifter till PUA senast sista dagen för avtalets giltighet.
f) PUB och den personal som omfattas av detta avtal ska vid behandling av personuppgifter iaktta sekretess, såväl handlingssekretess som tystnadsplikt. Personuppgifter, information, instruktioner, systemlösningar, beskrivningar eller andra handlingar som PUB erhåller genom avtalat informationsutbyte får inte utnyttjas eller röjas för annat ändamål än det som avtalats, om inte PUA på förhand skriftligen medgivit detta.
8. Immateriella rättigheter
8.1 Alla immateriella rättigheter till det material som skapas av Webbyrån tillfaller Kunden efter full betalning, såvida inte annat uttryckligen avtalats.
8.2 Webbyrån förbehåller sig rätten att använda levererat material i sin egen marknadsföring om inte Kunden uttryckligen motsätter sig detta.
9. Sekretess
9.1 Parterna förbinder sig att inte avslöja konfidentiell information som mottagits från den andra parten utan dennes skriftliga medgivande.
9.2 Sekretessförpliktelsen gäller även efter avtalets upphörande.
10. Uppsägning
10.1 Vardera parten har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om den andra parten väsentligt bryter mot sina skyldigheter enligt avtalet och inte avhjälper sådant brott inom trettio (30) dagar från skriftlig uppmaning.
10.2 Vid avtalets upphörande ska parterna omedelbart återlämna allt mottaget material och upphöra med användning av den andra partens konfidentiella information.
11. Innehållsansvar
Om Webbyrån fått i uppdrag att skriva texter eller lägga in texter på hemsidan är det kundens ansvar att korrekturläsa och kontrollera att allt stämmer innan publiceras. Det är inte Webbyråns ansvar om något är felskrivet på hemsidan efter att kunden godkänt den.
12. Länkar
Webbyrån äger rätt att längst ner på varje hemsida ha en länk till idealdesign.se. Denna länk ska vara inte på något sätt förstöra sidans design.
13. Force Majeure
Webbyrån är befriad från ansvar för underlåtenhet att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet om underlåtenheten beror på omständigheter utanför Webbyråns kontroll (force majeure), såsom naturkatastrofer, krig, myndighetsbeslut, strejk eller annan liknande omständighet.
14. Tillämplig lag och tvistelösning
14.1 Dessa Villkor och avtal mellan Webbyrån och Kunden ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
14.2 Tvister som uppstår med anledning av dessa Villkor eller avtal ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. Om parterna inte kan enas ska tvisten avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans.
15. Ändringar av villkoren
Webbyrån förbehåller sig rätten att ändra dessa Villkor. Ändringar träder i kraft trettio (30) dagar efter att Kunden har underrättats om ändringarna.
—
Dessa allmänna villkor uppdaterades den 25 juli 2024 och gäller tills vidare.